Monday 6 May 2013


Menegur Kesilapan Anak autisme

Menegur dan memperbetulkan kesilapan atau kesalahan kanak-kanak autisme memerlukan pendekatan yang lebih lembut,kreatif, inovatif dan berhikmah.  Tidak boleh sekadar menegur atau memarahi dengan mengharapkan kanak-kanak itu memahami lantas dapat mengikuti.

Rasullulah SAW sendiri telah memberikan banyak tunjuk ajar dalam perkara didikan manusia.  Hanya terserah kepada kita untuk memahami bagaimana dapat diaplikasikan dalam situasi hari ini apabila berhadapan dengan kanak-kanak autisme yang melakukan kesilapan atau kesalahan.

Rasullullah SAW mengaplikasikan pendekatan yang lembut dan penerangan yang mencukupi dalam banyak keadaan, khususnya apabila berkaitan dengan kanak-kanak.  Justeru inilah pendekatan yang pertama dan terdahulu yang mesti digunakan dalam menegur dan memperbetulkan kesilapan kanak-kanak autisme.

Oleh itu didiklah anak autisme dengan perancangan, harapan dan kepercayaan bahawa dia akan menjadi orang yang hebat apabila dewasa kelak.  kesan bakat dan kelebihan anak autisme dan perkembangkan kemahirannya sekiranya ia berguna dan tidak menyalahi agama.  Berusaha bersungguh-sungguh agar anak autisme mampu untuk menjalani kehidupan seperti biasa.

No comments:

Post a Comment